ذوالجناح

صفحه نخست | پست الكترونيك | آرشيو وبلاگ | RSS

                                                   بسم رب الحسين عليه السلام

سلام ببخشيد يه کم دير شد راستش داشتم دنبال يه مطلب درست حسابی می گشتم حالا نميدونم از اين خوشتون می آد يا نه حالا بخونيد و نظر بديد اگه خوشتون اومد بقيه را هم ادامه ميدهيم و اگر نه ادامه نمی ديم يا علی مدد......

عبرت هايی از واقعه کربلا:

 با آقا باشيد آقا چه سكوت كند ، چه قيام كند ، رضايت امام همراه ايشان هست . شما دنبال اين باشيد [كه] چه كسي مورد رضايت هست ؟ نبينيد چقدر توان دارد . از باب توان فرد وارد نشويد .

ـ يكي از دوستان مي‌‌گفت : همراه كسي شدم كه از جانب خدا اجازه داشت كارهايي در زمين انجام دهد . مي‌‌گفت : خسته شدم . مي‌‌خواستم بخوابم ، ايشان به خاطر من نمي‌‌خوابيد ، ديد معذبم . گفت : بخوابيم . قبل از خواب ، نشانم داد كه چه حجم خطراتي بصورت غير مادي به سمت شهرهاي مختلف داشت مي‌‌آمد . مي‌‌گفت : من مي‌‌ديدم بسياري از خطرات براي آقا كه مي‌‌آيد (چند قدمي اشخاص و شهرها مي‌‌رسد محو مي‌‌شود ) . خوابيدم . بيدار شديم . گفت نگاه كن همه جا تاريك است . زماني كه خواب بوديم ، دشمن بيدار بود . آنقدر خدشه‌‌ها زياد شد كه به اين صورت زياد شد .

ـ معمولاً در مجالس شيعيان از حملات ناجوانمردانه سپاه معاويه صحبت نمي شود . [اگر ما در] آن زمان بوديم مي‌‌گفتيم يعني چه كه ايشان [امام حسين (ص) ] همه وقت را در جنگ مي‌‌گذرانند ؟ حجم حملات زياد بود . نگاه نكنيد آقا چكار كرد ببينيد چقدر مورد رضايت هست .

ـ من سعي مي‌‌كنم تمام وقتم را به تعليم و تربيت بپردازم . احساس مي‌‌كنم خيلي كم دارم . يك موقع احساس كردم تعليم و تربيتم [خوب است] گفتم مي‌‌روم [در صحنه] سعي مي‌‌كنم بيشتر متوسل شوم ، از خدا مي‌‌خواهم تعليم و تربيتم كند . اين شوخي نيست . به قول امام (ره) خدا نكند تا وقتي انسان تعليم و تربيت نشده است ، دنيا به او رو كند . شما هم در تعليم و تربيت سعي كنيد . اين حرف تعارف نبود .

ـ امام (ره) به ولايت مطلقه قائل بودند . كسي كه مسئوليتش مطلق باشد ، بازخواست پذير نيست . آنها كه مي‌‌گويند ولايت فقيه جواب پس بدهد ، ولايت مطلقه را نفهميدند . حتي خوبترين [افراد] جامعه ولايت را محدوده مي‌‌دانند ، يكي از دردهاي جامعه اينجا است . نوع رفتار ما با رهبر اشكال دارد . علت انحطاط جامعه ، نوع دينداري آقايان است .

ـ شأن فعلي كه امام حسين (صلوات الله عليه) انجام مي‌‌دادند ، خيلي بالاست ولي سخنرانان [از بين اين همه مسائل جبهه ] به توصيف ردّ لاستيك‌‌هاي كاميونها در اين جبهه مي‌‌پردازند . [ماجراي دختري كه سر پدر را به سينه مي‌‌چسباند نقل مي‌‌كنند] ، 32 روز قيام و مطالبي كه در آن هست را چرا توصيف نمي‌‌كنيم ؟ ريشه اصلي [ماجراي اين دختر] از كتب اهل سنت هست . [بياييم] بررسي كنيم كه چطور شد بين اينهمه شاگردان اهل بيت (ع) يك نفر باب الحسين باب الحوائج شد ؟ و به ازاء تعليم و تربيت ، موقعيت به شخص مي‌‌دهند . اين آقا چقدر تعليم و تربيت شده كه [به او]  باب الائمه ، باب الحسين مي گويند ؟ در كدام كلاس ؟ اگر در كلاس كاروان حسيني به اين درجه رسيده شد بيائيم اين را بررسي كنيم . حضرت اباالفضل در كاروان چنان تعليم و تربيتش كردند كه او را باب الحسين كردند . اين مصيبت‌‌ ها كه نقل مي‌‌شود چه واقعيتي است ؟ واقعيتي كه من و شما را از آن درس عظيم باز مي‌‌دارد . ببينيم اباالفضل چه داشت ؟ چكار داريم كه اصلاً آب آورد يا نياورد ؟ اشك مي‌‌آيد ، ثواب دارد ، ولي در رشد اخرويمان هم خاصيت دارد ؟ در دنيا ما چه شديم ؟ با اينحال بازهم مجالس عزاداري ارزش دارد . [در صحبت آقايان] بعضي مطالب كه اصلاً اشتباه است ، مطالب ديگر هم بيشتر از 50% [توصيف ردّ چرخهاي كاميون در عمليات است] . جلسه‌‌اي كه من و شما را به حركت بيندازد ، آن جلسه ، جلسه است . اگر درست توصيف كنيم بايد همان تأثيرات كاروان حسيني بيايد . زماني توصيف ، توصيفي دقيق هست كه آن احساسات ، رفتارها و .... بيايد . اگر مي‌‌خواهيم عاشورا را توصيف كنيم اول حالات را در وجود افراد تزريق كنيم .

ـ اين دينداري را قبول ندارم . چه چيزي من و شما را در مسير ، حركت مي‌‌دهد ؟ دكتر شريعتي خيلي زحمت كشيد ، مردم را بيدار كرد ولي جهت نداد [خب مي‌‌گوئيم تو را خواب نيمروز به از اينكه خلقي را بيازاري] صرف بيداري نيست . امام (ره) خيلي بيدار كرد ، جهت داد ، در آن جهت حركت داد و به مقصد هم رساند . نمونه‌‌اش ، شهدا هستند . انگار مي‌‌دانست آخر عمرش است ، زود در جنگ را بست و تخته كرد . امام حسين (ص) هم همين كار را كرد ، اول ياوران را برد رساند ، بعد بلند شد رفت ما را تنها گذاشت . البته اين ناز دوستانه است .

ـ در ماجراي يوسف ، يوسف را به قيمت كم فروختند ، امام حسين (صلوات الله عليه) را هم به قيمت كم فروختند . در كتابها بخوانيد . (بهترين كتاب حماسه حسيني است ) . مطلب ندارد ، رشد نمي‌‌دهد ، شما را تنزيه مي‌‌كند ، هرس مي‌‌كند ماجراي امام حسين (ص) را از چيزهايي كه بستند . در كتاب ايشان هم رشد نيست ، توصيف است . ديگر كتاب قوي خصائص الحسينيه است .

ـ در ماجراي كربلا چه كساني راوي ماجرا بودند ؟ يكي از راويان حضرت زينب (س) است كه مطالب بسيار كمي از ايشان نقل شده است . از زماني كه باقي ماندند مطالب خيلي كمي نقل شده است . امام سجاد (ع) هم تب داشتند ، نمي‌‌توانستند بلند شوند ، چيزي نقل نمي‌‌كنند مگر دو سه موضوع را . عمده راويان كربلا از لشكر دشمن هستند. چنين هم دلشان با دشمن نبود و در دلشان سعي مي‌‌كردند بي‌‌طرف باشند . يكي از راويان حميد بن مسلم است .

اولين كتابي كه در مورد عاشورا نوشته شد وَقعة الطّف هست . اين كتاب به اسم مقتل ابي مخنف معروف است . چند سالي بعد از ماجراي عاشورا به دنيا مي‌‌آيد و تا حدود سال 157 زندگي مي‌‌كند .  مسائلي كه نقل مي‌‌كند معمولاً از يك واسطه يا دو واسطه شنيده است . وقتي كه نگاه مي‌‌كنيم بسياري از احاديث اين آقا يا از حميدبن مسلم است يا از شخصي به اسم هلال بن نافع . نافع بن هلال ، جزء ياران امام بود كه شهيد شد .

اينها چه مي‌‌خواهند نقل كنند ؟ در جبهه نبرد ايران و عراق بگذاريد . يك كسي را به زور در جبهه عراق آورده‌‌اند . از دور چه مي‌‌بيند ؟ اولاً مناجات‌‌هاي شب عمليات را نمي‌‌بينيد آنچه را كه در دل هست ، نمي‌‌تواند نقل كند. [مي‌‌گويد] عراقي‌‌ها را زدند . آيا جز صحنه‌‌هاي احساسي و حماسي را مي‌‌تواند نقل كند ؟ در حالي كه بچه‌‌هاي ما بجز احساس و حماسه چيزهاي ديگري در وجودشان بود كه ارزشش بيشتر بود و آن عقيده بود . راوي در سپاه دشمن نمي‌‌تواند عقيده را نقل كند . او راوي احساسات و برخي حماسه‌‌ها هست كه با چشم مي بينيد . [در جبهه بچه‌‌ها پشت پيراهنشان مي‌‌نوشتند:] " مي‌‌رويم تا انتقام سيلي زهرا (س) بگيريم " اين جوان 20 ساله از اين جمله معلوم است به چه نيتي [مي‌‌رود] . ببينيد راوي چقدر ضعيف نقل مي‌‌كند . نقل آنها چقدر اعتبار دارد ؟ احساسات و حماسه . در حالي كه ماجراي امام حسين (صلوات الله عليه) قيمتش خيلي فراتر از احساسات و حماسه هست . حالا اگر تعليم و تربيت شده‌‌اي از تعليم و تربيت شدگان حريم اهل بيت‌‌‌‌ (ع) بنشيند و برايمان  ماجرا را توصيف كنند ، ببيند [ايشان] چه جور برداشت مي‌‌كند ؟ حضرت زينب (س) ايستاده است و ماجراي كربلا را نظاره مي‌‌كند ، از آن طرف حميد بن مسلم ايستاده است و ماجراي كربلا را نظاره مي‌‌كند . هر دو ، يك ماجرا را نقل مي‌‌كنند ، زينب (س) هر چه مي‌‌بيند ، زيبايي مي‌‌بيند . [ولي آيا] حميد بن مسلم چيزهايي كه نقل مي‌‌كند زشت است يا زيبا ؟ يك صحنه را دو نفر ديدند ، دو جور برداشت كردند ، يكي قصابي ديده است ، يكي حْسن ديده است . كدام برداشت را اعتنا كنم ؟ برداشت خوبترين خوبان را اعتنا كنيم .

 دعوايي كه آقايان با آقاي سروش دارند چيست ؟ آقاي سروش مي‌‌گويد هرمونوتيك . اينها مي‌‌گويند : آقا از دين قرائت ‌‌هاي مختلف مي‌‌توان داشت ، مخالفين مي‌‌گويند دين يكي است و كسي بخواهد برداشت كند ، بايد در دهان او زد . شما خود را بگذاريد در ماجراي عاشورا ، قرائت‌‌هاي مختلف از واقعيت درست است يا يك گونه قرائت ؟ قرائت ‌‌هاي مختلف مي توان داشت ولي ما بايد به قرائت افراد الهي بها دهيم . 

دين مجسم خود امام حسين (ص) است . يك فعلي انجام داده ، از اين طرف زينب (س) شاهد است ، از آن طرف راوي سپاه دشمن است . ايشان مي‌‌بيند مي‌‌گويد : " ما رايت الاجميلا " . حميد بن مسلم زشتي‌‌ها ، برانگيخته شدن احساسات را نقل مي‌‌كند . زينب (س) چند بار گريه كرد ؟ اگر مي‌‌خواهيد زينب (س) را بفهميد ، مطالب [ايشان] در مقابل دشمن [در شام و كوفه] را نخوانيد . وقتي مي‌‌آيد مدينه ، در مقابل قبر رسول الله (ص) چند جمله مي‌‌گويد ، (دست را مي‌‌گذارد دو طرف قبر رسول الله ) ، زينب آن است . زينب (س) را در آن چند جمله جستجو كنيد .

آقايان روشنفكر مي‌‌گويند اينها قرائت‌‌هاي مختلف از دين است ، بگذاريم در آن ماجرا . زينب (س) يك قرائت ، يك برداشت دارد ، آن آقا يك برداشت .

ببينيم خوبترين خوبان از ماجراي خوبان چگونه برداشت كرد ، ما هم آنطور برداشت كنيم . ما قائل به تبعيت هستيم نه قائل به خودسري . خداوند عالم را خلق مي كند ،  مي‌‌فرمايد در اين عالم بايد تسليم باشيد ، نه هر قرائتي مي‌‌رسد [آنرا بپذيريد] . قرائت ‌‌هاي مختلف را بشنويم ، ببينيم كدام با هدايت منطبق است . " فبشر عباد ، الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه " (بشارت بده به بندگانم) آن مطلبي كه از طريق هدايت آمده دنباله آن را پيدا كنند و از آن تبعيت كنند . پس نه حرف روشنفكرها ، نه خودي‌‌ها ، آنچه كه خداوند در قرآن مي‌‌‌‌فرمايد . اسلام مكتب تسليم است ، نه مكتبي كه هر كسي قرائتي از خود داشته باشد .  

 

نظرات ()

+ نوشته شده در شنبه ٢۳ اسفند ۱۳۸٢ ساعت ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ توسط ذوالجناح